Ga terug

Two-factor authentication: wat is het en wat kan ik er mee?

21 november 2019 door Dave

Misschien heeft u er wel eens van gehoord: two-factor authentication (2FA). Met deze techniek moet u naast een gebruikersnaam en wachtwoord een tweede authenticatiemiddel gebruiken. In dit artikel vertellen wij wat het is en wat u er mee kunt.

Brute force attack

Internetcriminelen kunnen via een brute force attack enkele duizenden inlogpogingen per seconde uitvoeren op uw website en/of e-mailadres. Het gebruik van sterke wachtwoorden lijkt daarom vanzelfsprekend. 

Maar wat als uw inloggegevens worden gestolen? Dan is het voor hackers een fluitje van een cent om in te loggen op uw accounts, want helaas gebruiken veel mensen nog steeds dezelfde wachtwoorden. 

Single-factor vs. two-factor authentication

In veel gevallen heeft u de mogelijkheid om additionele veiligheidsmaatregelen te treffen. Met two-factor authentication (2FA) moet u naast een gebruikersnaam en wachtwoord (single-factor authentication) een tweede authenticatiemiddel gebruiken. 

De bekendste vorm hiervan is een app op uw smartphone (bijvoorbeeld Google Authenticator) waarbij u een code (token) moet invoeren op het moment dat u inlogt op uw account. Een groot voordeel hiervan is dat internetcriminelen naast uw gebruikersnaam en wachtwoord óók uw smartphone nodig hebben om in te kunnen loggen. Dat lijkt schier onmogelijk.

De meeste grote online platformen bieden inmiddels two-factor authentication en wij adviseren u dit te gebruiken indien mogelijk. U voorkomt hiermee een hoop narigheid.

Nieuwe controle paneel gebruikt 2FA

In december/januari lanceren wij ons nieuwe controle paneel. Met de two-factor authentication van Google Authenticator kunt u uw account extra beveiligen. Zo dient u naast de standaard beveiliging (gebruikersnaam en wachtwoord) ook een reeks cijfers in te voeren welke uw smartphone toont. Zo beschermen wij u tegen kwaadwillenden die via ons controle paneel uw account willen misbruiken.

Vragen?

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan contact op met de afdeling Support via support@deheeg.nl of (0)251 26 06 00. We helpen u graag.